Hechtingsstoornissen

Datum 25-09-2019
Startuur 13:30
Einduur 16:30
Plaats Vormingscentrum Guislain
Jozef Guislainstraat 43
9000 Gent
www.vormingscentrumguislain.be
Vcalendar Vcard

Situering:

 

Steeds meer worden hulpverleners en leerkrachten geconfronteerd met kinderen met moeilijk en uitdagend gedrag. De hechtingstheorie kan een kader bieden om grensaftastend gedrag bij kinderen met een hechtingsstoornis beter te begrijpen. Vroeger werd er gesproken over ‘bodemloze kinderen’, maar tegenwoordig gebruikt men de term ‘reactieve hechtingsstoornis’.

 

Deze ernstige psychische aandoening wordt in de DSM-V ondergebracht bij de trauma- en stress-gerelateerde stoornissen en heeft als belangrijkste kenmerk het gebrek aan een aangepaste emotionele hechting aan één of meerdere verzorgers. Een onveilige hechting ligt aan de basis van het problematische gedrag. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen twee subtypes, het geremde type (gedraagt zich voornamelijk teruggetrokken en wantrouwig) en het ontremde type (maakt weinig differentiatie tussen personen).


Inhoud:

 

Er wordt gestart met een uitleg over de hechtingstheorie. De verschillende hechtingstypes worden beschreven en van voorbeelden voorzien. Vervolgens wordt geduid welke gevolgen een onveilige hechting kan hebben voor een kind. Zowel gedragspatronen, gevoelens als cognities van deze kinderen worden beschreven en toegepast op de klassituatie. Er wordt veel aandacht besteed aan de concrete aanpak door de leerkracht, met oog voor valkuilen en tips.

 

Voor meer info en hoe inschrijven: zie deze link

 
 



powered by Curiousgroup